2011. október 26., szerda

Áradások, hegyomlások Ligúriában

Nem tudom, Magyarországon mennyit lehet tudni arról, ami kedd este történt Olaszországban, pontosabban La Spezia környékén, azaz ahol mi lakunk. Előrebocsátom, hogy mi szerencsére jól vagyunk, a mi házunk közvetlen környéke rendben van, a kb. egy km-re található, egy éve felújított híd sajnos kevésbé, mivel leomlott.

Na, de ne rohanjunk előre az eseményekben, térjünk vissza kedd délutánra/estére. A heves esőzéseket előre jelezték, ez tény, bár olyan mennyiségre, ami bizonyos helyeken leesett, senki nem számított: a La Spezia közeli Brugnatóban 420 mm (nem elírás!), de Levantóban is 330 mm!!! Jónéhány település megközelíthetetlenné vált, volt ahova szerdán a tengeren keresztül már el lehetett jutni (szerencsére az idő sokat javult, már a nap is sütött). A kár rettenetesen sok és sajnos több halott is van, akiknek a száma még valószínűleg emelkedni fog, mivel van néhány eltűnt is.

Aki esetleg már járt a Cinque Terrén, a videókból, képekből valószínűleg alig ismer rá Vernazzára és Monterossóra, a két legsúlyosabb helyzetben levő falura.


A tengertől kicsit távolabb Brugnato és Borghetto di Vara leírhatatlan állapotban van. A közeli Vara folyó soha nem látott vízszintet ért el. A Vara a Magra folyóba ömlik, el lehet képzelni, milyenné vált így a Magra, főleg hogy a tenger viszont visszanyomta a vizet. Ez az a torkolat a nyitóképen és itt van egy híd, ami leomlott. Mindez kedd éjszaka, mi a morajlást hallottuk, nem tudtuk biztosan, mi történt, csak sejtettük. Utána valami furcsa szagot éreztünk, nem is tudom leírni, pocsolya, föld, valami ilyesmi volt. Éjszaka a mi falunkból kivezető négy út közül egy sem volt járható (az egyik már egy éve használhatatlan hegyomlás miatt), pedig szükség lett volna segítségre, mert a folyó torkolatánál található két településrész (Bocca di Magra és Fiumaretta) a víz alá került. Csodával határos módon itt nem volt halálos áldozat.
Vernazza, Cinque Terre
Jelenleg két autópálya járhatatlan, a Cinque Terre egy része autóval és vonattal is megközelíthetetlen, kb. 20 kisebb út le van zárva, rengeteg ház, épület megrongálódott. Van, ahol még mindig nincs áram, működő telefonvonal. (Nálunk kedd éjszaka nem volt áram.) A mentés tovább folyik.

2 megjegyzés:

  1. Kata, én hétfőn délután fél négykor indultam el Borghetto di Varából, egy délelőttös műszak után. Mindenki próbált lebeszélni, hogy szakad az eső, késő van, ne menjek, de azt éreztem, AZONNAL indulnom kell. Még be kellett mennem a bankba La Speziában, úgyhogy onnan fél 5-kor indultam el Velencébe, szakadó esőben. Fél 9-re értem oda, végig szakadt. Ott aludtam a barátnőmnél, majd másnap délután fél 2-kor indultam Mo felé. Szlovéniában egy fél órára kisütött a nap, egyébként végig szakadt az eső. Valahol Ljubljana környékén az egyik autópálya-kapunál észrevettem előttem egy magyar rendszámú fekete Mercedest, na annak úgy megörültem, hogy rátapadtam, és 140-150 km/h-val végignyomtuk az utat a Balatonig. Ott meg kellett állnom tankolni, így elvesztettem:) Este 8-ra értem haza, és akkor kaptam az sms-t (Santo Stefano di Magra-ból), hogy mi történt Borghettoban. A kollégáim, a barátaim tegnap is és ma is elérhetetlenek voltak, nincs hálózat, ma estefelé kezdtek el visszahivogatni, hogy mindenki épségben van, de a stuktúra földszintjén áll a sár...a faluban 4 halott...egyszerűen hihetetlen. Nézem a neten a hireket, és nem akarom elhinni...Egy biztos, nekem az elmúlt 2 napban a védőangyalom valószinűleg a nyakamban ült, nem véletlen, hogy még hétfőn elindultam abban az időben, meg az sem véletlen, hogy azt a hazafelé vezető ámokfutást is megúsztam, amit az autópályán műveltem...Mindenesetre most jól vagyok, leszámitva a rossz hirek okozta sokkot. Puszi. Csilla

    VálaszTörlés
  2. Örülök, hogy jól vagytok, sokkoló képek...! Kitartást a továbbiakhoz!

    VálaszTörlés